Training Civics Teachers in the Utilization of AI-Based Interactive Simulations to Enhance Students’ Civic Literacy and Ethical Decision-Making
Abstract
This community service program aims to enhance the competence of Civic Education (PKn) teachers in utilizing AI-based interactive simulations to foster students’ civic literacy and ethical decision-making skills. The program was implemented through two main stages: (1) the introduction of Artificial Intelligence concepts and their relevance in education, and (2) practical training on integrating AI-based interactive simulations into classroom learning. The results demonstrate that the training improved teachers’ digital literacy, strengthened their pedagogical capacity, and encouraged the adoption of innovative learning media. Consequently, students gained greater opportunities to engage in critical thinking, understand their rights and responsibilities as citizens, and practice ethical decision-making in real-life contexts. This program highlights the strategic role of teacher training in supporting the integration of technology into Civic Education, while also offering implications for broader educational practices in the digital era.
References
H. Hasnawiyah and M. Maslena, “Dampak Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Prestasi Belajar Sains Siswa,” J. Rev. Pendidik. Dasar J. Kaji. Pendidik. Dan Has. Penelit., vol. 10, no. 2, pp. 167–172, 2024, doi: 10.26740/jrpd.v10n2.p167-172.
M. M. Fakhri, D. M. Rifqie, A. Asriadi, A. Ismail, A. Isma, and D. Fadhilatunisa, “Peningkatan Literasi Digital Dan Menulis Artikel Ilmiah Guru Dengan Memanfaatkan Artificial Intelligence,” J. Sipakatau Inov. Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 2, pp. 30–39, 2024, doi: 10.61220/jsipakatau.v1i2.245.
B. R. Ilahi, A. J. Saputra, and A. Permadi, “Pelatihan Penggunaan Aplikasi Padlet Untuk Penunjang Pembelajaran Interaktif Dan Komunikatif Era Merdeka Belajar Pada Sekolah Penggerak SDN 149 Seluma,” Dharma Raflesia J. Ilm. Pengemb. Dan Penerapan Ipteks, vol. 21, no. 2, pp. 280–290, 2023, doi: 10.33369/dr.v21i2.28354.
A. R. N, M. Musdar, and U. Kalsum, “Peningkatan Kemampuan Literasi Digital Menggunakan Teknologi Quizizz Dalam Penerapan Best Practice Di Satuan Pendidikan PPM Al Ikhlas,” J. Abdi Insa., vol. 10, no. 3, pp. 1689–1697, 2023, doi: 10.29303/abdiinsani.v10i3.1100.
T. Sukmayadi, M. Maarif, H. R. Fitri, A. K. Dewi, Y. G. Merkuri, and A. N. Haryanti, “Membangun Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Literasi Kewarganegaraan Di Universitas Ahmad Dahlan,” J. Dimens. Pendidik. Dan Pembelajaran, vol. 12, no. 2, pp. 245–256, 2024, doi: 10.24269/dpp.v12i2.9388.
A. S. Amri, O. Ofianto, and F. F. Mulyani, “Pengaruh Metode Simulasi Persidangan Terhadap Peningkatan Kesadaran Hukum Siswa Di Sma Islam Terpadu Al Fityah Pekanbaru,” Js (Jurnal Sekolah), vol. 8, no. 3, p. 515, 2024, doi: 10.24114/js.v8i3.59403.
R. Hidayat, “Pelaksanaan Literasi Kewarganegaraan Siswa Di SMA Kabupaten Simeulue Dalam Era Globalisasi,” Pedagog. J. Ilmu Pendidik., vol. 24, no. 1, pp. 63–71, 2024, doi: 10.24036/pedagogi.v24i1.1976.
A. A. Hunaifi and W. I. Zaman, “Analisis Keberhasilan Sekolah Dalam Mengatasi Kesulitan Dalam Mengoptimalkan Capaian Literasi Budaya Dan Kewarganegaraan,” PTK J. Tindakan Kelas, vol. 5, no. 2, pp. 398–413, 2025, doi: 10.53624/ptk.v5i2.578.
A. N. Wulanjani, G. F. Arvianti, and S. S. Yunianti, “Pelatihan LITERACYCLOUD.ORG Sebagai Upaya Peningkatan Literasi Digital Para Guru Sd Dalam Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19,” Kumawula J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 5, no. 3, p. 501, 2022, doi: 10.24198/kumawula.v5i3.37444.
E. Subowo, N. Dhiyaulhaq, and I. W. Khasanah, “Pelatihan Artificial Intelligence Untuk Tenaga Pendidik Dan Guru Sekolah Dasar Muhammadiyah (Online Thematic Academy Kominfo RI),” Abditeknika J. Pengabdi. Masy., vol. 2, no. 2, pp. 83–90, 2022, doi: 10.31294/abditeknika.v2i2.1372.
D. Firmansyah et al., “Seminar Introduction AI: Membangun Kesiapan Guru Menghadapi Pembaharuan Teknologi Pendidikan Di SDN 15 Cakranegara,” Rengganis J. Pengabdi. Masy., vol. 4, no. 2, pp. 266–274, 2024, doi: 10.29303/rengganis.v4i2.446.
A. Trisiana, “Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Digitalisasi Media Pembelajaran,” J. Pendidik. Kewarganegaraan, vol. 10, no. 2, p. 31, 2020, doi: 10.20527/kewarganegaraan.v10i2.9304.
M. Maimun, S. Sanusi, R. Yusuf, and H. Muthia, “Internalisasi Nilai-Nilai Karakter Kebangsaan Melalui Literasi Budaya Dan Kewarganegaraan Di Sekolah Menengah Atas (SMA) Kota Banda Aceh,” Civ. Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidik. Pancasila Dan Kewarganegaraan, vol. 8, no. 1, p. 8, 2020, doi: 10.31764/civicus.v8i1.1789.
N. Agir and M. E. E. M. Matore, “Literasi Dan Kewarganegaraan Digital: Konsep Dan Strategi Implementasi Dalam Pendidikan Di Malaysia,” Malaysian J. Soc. Sci. Humanit., vol. 7, no. 3, p. e001367, 2022, doi: 10.47405/mjssh.v7i3.1367.
R. P. Situmorang, “Integrasi Literasi Sains Peserta Didik Dalam Pembelajaran Sains,” Satya Widya, vol. 32, no. 1, p. 49, 2016, doi: 10.24246/j.sw.2016.v32.i1.p49-56.
D. Husen, “Peningkatan Kapasitas Literasi Digital Dasar Bagi Kelompok Masyarakat Desa Smart Village Desa Mandirancan,” J. Pengabdi. Masy. Bangsa, vol. 1, no. 12, pp. 3622–3627, 2024, doi: 10.59837/jpmba.v1i12.758