Developing Teacher Competence Through Digital-Based Learning at the PGRI Ciamis Regency

  • Ayu Puji Rahayu Institut Pendidikan Indonesia
  • Agustina Mulyani Institut Pendidikan Indonesia Garut
  • Fadilah Permana Institut Pendidikan Indonesia Garut
  • Jam Jam Jamilah Institut Pendidikan Indonesia Garut
Abstract viewed: 4 times

Download Pdf downloaded: 4 times
Keywords: teacher competence, digital-based learning, technology literacy, community service

Abstract

The mastery of digital technology has become an essential skill for teachers in addressing the demands of 21st-century learning. However, many educators still face limitations in effectively utilizing technology in the learning process. This Community Service Program (PkM) was conducted to enhance teacher competencies through digital-based learning training at PGRI Kabupaten Ciamis. The method consisted of need analysis, module development, hands-on training sessions, and intensive mentoring. The results showed significant improvements in teachers' abilities to utilize digital platforms for planning, implementing, and evaluating learning activities. This program had a positive impact by improving teachers’ digital literacy and enabling the integration of technology into classroom practices. The initiative is expected to foster innovative, adaptive, and relevant learning in the digital era.

References

D. Damayanti and A. K. Nuzuli, “Evaluasi Efektivitas Penggunaan Teknologi Komunikasi Dalam Pengajaran Metode Pendidikan Tradisional Di Sekolah Dasar,” J. Sci. Res. Dev., vol. 5, no. 1, pp. 208–219, 2023, doi: 10.56670/jsrd.v5i1.130.

N. A. Martasari and C. D. Sumadi, “Pengembangan Modul Berbasis Student Team Achievement Division Untuk Kelas Iii Tema 7 Subtema 3 Sekolah Dasar,” Jma, vol. 2, no. 1, 2024, doi: 10.62281/v2i1.140.

E. P. Febriana, T. Listiani, and H. Sitompul, “Pentingnya Kompetensi Profesional Bagi Mahasiswa Calon Guru Kristen Dalam Kegiatan Pembelajaran Matematika [The Importance of Professional Competence for Pre-Service Christian Teachers in Mathematics Learning Activities],” Polyglot J. Ilm., vol. 17, no. 1, p. 121, 2020, doi: 10.19166/pji.v17i1.2442.

H. Lubis, “Kompetensi Pedagogik Guru Profesional,” Best J. (Biology Educ. Sains Technol., vol. 1, no. 2, pp. 16–19, 2018, doi: 10.30743/best.v1i2.788.

S. Silvester, P. D. Purnasari, T. V. D. Saputro, and M. Jesica, “Analisis Kompetensi Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Pembelajaran Berbasis Digital,” J. Dimens. Pendidik. Dan Pembelajaran, vol. 11, no. 1, pp. 166–174, 2023, doi: 10.24269/dpp.v11i1.8281.

Y. Yufita, H. Sihotang, and W. Tambunan, “Peningkatan Kompetensi Pedagogik Melalui Pelatihan Teknologi Informasi Komunikasi Dan Pendampingan Kepala Sekolah Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Sekolah Dasar,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 6, pp. 3993–4006, 2021, doi: 10.31004/edukatif.v3i6.1283.

J. F. Raharjo and N. I. Karimah, “Pelatihan E-Learning Dan Pembuatan Buku Ajar Digital Bagi Peningkatan Peran Guru Millenial,” Jamu J. Abdi Masy. Umus, vol. 1, no. 02, 2021, doi: 10.46772/jamu.v1i02.368.

D. E. Myori, K. Krismadinata, R. Hidayat, F. Eliza, and R. Fadli, “Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Penguasaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Melalui Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android,” Jtev (Jurnal Tek. Elektro Dan Vokasional), vol. 5, no. 2, p. 102, 2019, doi: 10.24036/jtev.v5i2.106832.

I. Amalia, “Menggunakan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Dan Konseling, vol. 2, no. 2, pp. 152–155, 2020, doi: 10.31004/jpdk.v2i1.900.

A. Gumrowi, “Mengembangkan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Abad 21 Melalui Individual Conference,” Syntax Lit. J. Ilm. Indones., vol. 5, no. 1, p. 1, 2020, doi: 10.36418/syntax-literate.v5i1.851.

R. Wahyuni and T. Berliani, “Pelaksanaan Kompetensi Pedagogik Guru Di Sekolah Dasar,” Sekol. Dasar Kaji. Teor. Dan Prakt. Pendidik., vol. 27, no. 2, pp. 108–115, 2018, doi: 10.17977/um009v27i22018p108.

S. W. Fajriani, “Artikel Kompetensi Guru Dalam Problematika Pembelajaran E-Learning Di Tengah Pandemi Covid-19,” 2021, doi: 10.31219/osf.io/7eu6v.

H. Sakdiah, I. R. Lukman, and M. Muliani, “Pelatihan Penggunaan Aplikasi Ispring Suite Dan Smart Apps Sebagai Media Pembelajaran Digital Bagi Guru Sd Di Lhokseumawe Pada Era New Normal,” J. Vokasi, vol. 6, no. 2, p. 120, 2022, doi: 10.30811/vokasi.v6i2.3053.

M. Rahmawati et al., “Peran Guru Dalam Merancang Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Masa Pandemi,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 3, pp. 1527–1539, 2021, doi: 10.31004/obsesi.v6i3.1802.

R. Susanto, “Pengembangan Aplikasi Penilaian Profil Kompetensi Pedagogik Bedasarkan Matriks Peta Diri Berbasis Web,” Jppi (Jurnal Penelit. Pendidik. Indones., vol. 7, no. 2, pp. 172–180, 2021, doi: 10.29210/020211168.

R. Fatanah, “Penerapan Metode Small Group Discussion (Sgd) Untuk Meningkatkan Pemahaman Dan Aplikasi Pembelajaran Berbasis Masalah Bagi Guru SDN 1 Gunungsari Maesan Bondowoso,” J. Pendidik. Dan Kewirausahaan, vol. 8, no. 2, pp. 182–202, 2021, doi: 10.47668/pkwu.v8i2.151.

How to Cite
Rahayu, A., Mulyani, A., Permana, F., & Jamilah, J. J. (1). Developing Teacher Competence Through Digital-Based Learning at the PGRI Ciamis Regency. Indonesian Journal of Community Empowerment (IJCE), 5(02), 121-126. https://doi.org/10.35899/ijce.v5i02.1111